Przypomnij hasło | Rejestracja

Forum Jaki jest najważniejszy cel pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną?

Jaki jest najważniejszy cel pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną?

  • Autor
    Wpisy
  • #83
    jacol
    jacol
    Participant

    Moim zdaniem najważniejszym celem pracy, wcale nie jest nauczenie go tych czy innych umiejętności przydatnych w życiu. To moim zdaniem absolutny i najmniej ważny obszar celów jakie może sobie postawić zespól terapeutów pracujących z uczniem z niepełnosprawnością. Jest dużo więcej ważniejszych celów do zrealizowania w każdej wieloprofilowej terapii. Ale co jest najważniejsze? Najważniejsze jest, aby uczeń lubił przychodzić na proponowane mu zajęcia. Jest to warunek konieczny, każdej formy efektywnej terapii i nauczania. Nie jest wcale to warunek taki trudny do spełnienia. Spełniony, nie oznacza jeszcze nawet tego, że terapia (placówka) poważnie nie krzywdzi swojego podopiecznego. Oznacza jedynie tyle, że uczniowi jest lepiej gdy przychodzi na terapię niż gdyby nie przychodził. Atrakcją może być wyjście z domu, jazda samochodem i jakieś nowe wrażenia. To już coś, choć trzeba pamiętać, że są uczniowie, którzy lubią chodzić także do patologicznych w swej funkcji i strukturze placówek specjalnych. Placówka patologiczna to taka, która frustruje jakieś podstawowe potrzeby swojego wychowanka. A jednak spotkałem się z wieloma sytuacjami w których uczniowie placówek specjalnych nie lubili do nich chodzić.
    Ciekawy jestem, jakie Wy cele uznajecie za najważniejsze i dlaczego.

    #139

    bratek
    Participant

    Zawsze podaję (podajemy) 3 priorytety:
    1) mowę
    2) samoobsługę
    3) spokojne zachowanie

    czasem dorzucamy do tego „pracę rodziny” bo bez niej reszta niemożliwa. Ale to chyba temat na całkiem odrębną dyskusję:))

    #142
    jacol
    jacol
    Participant

    A np.:
    Dobre relacje z ludźmi?
    Większa niż aktualnie aktywność własna po za zajęciami?

    Zoperacjonalizować? 🙂

    Czy mowa = posiadanie własnego zdania?

    #155

    bratek
    Participant

    Oj… te relacje….
    Podałam hasła. One oczywiście odsyłają do szerszych kategorii.
    Ale faktycznie tymi trzema podanymi celami definiuję każdą sensowną terapię. Bo osiągnięcie tych trzech zapewnia minimum godnej egzystencji w dorosłości. Cała reszta, to dodatek. Bez tych trzech „dobre życie” jednak nie jest możliwe.

Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.