Przypomnij hasło | Rejestracja

Forum Algorytm postepowania z zachowaniem trudnym.

Algorytm postepowania z zachowaniem trudnym.

  • Autor
    Wpisy
  • #216
    jacol
    jacol
    Participant

    Ułożyłem wg. kolejności użycia różne pomysły na pracę z zachowaniem trudnym. Czy to jest wg. was OK. Coś zmienić? Coś wyrzucić? Coś dopisać?

    Praca nad zachowaniami trudnymi – przegląd pomysłów:

    1. Po pierwsze trzeba się przyjrzeć czy jakieś podstawowe problemy nie są frustrowane np. czy dzieciom niesprawnym ruchowo jest wygodnie, czy mają zmieniane pozycje ciała itp.
    2. Dbanie o poczucie bezpieczeństwa polegającego na przewidywalności (uprzedzanie, strukturalizacja zajęć)
    3. Dbanie o dobre relacje z uczniami – rozmawianie z nimi, zauważanie ich itp. Hanna Olechnowicz opisywała technikę polegającą na codziennym komplementowaniu wyglądu każdego dziecka.
    4. Zapewnienie nauczania, które przynosi uczniom gratyfikację. Zajęcia muszą być ciekawe a nie nudne! Nuda zaburza zachowania uczniów.
    5. W razie potrzeby stosowanie różnych form stymulacji zmysłów np. stymulacji bazalnej, pracy nad sensoryzmami, integracji sensorycznej.
    6. Staranie się, aby uczniowie mogli wykonywać zajęcia i czynności które lubią np. realizować swoje pasje czy zainteresowania.
    7. Wprowadzenie do programu zajęć terapii niedyrektywnej. Zajęcia niedyrektywne same w sobie redukują napięcia emocjonalne, zmieniają relacje na pozytywne, dają pozytywne emocje i energię.
    8. Modelowanie dzieciom zachowań poprawnych. Nauczyciel to wzór pozytywnych zachowań – zwłaszcza wobec ucznia sprawiającego problemy.
    9. Realizacja zabaw pseudo-agresywnych. Np. walka na papierowe kulki. Zajęcia bardzo redukują agresję.
    10. Sporty walki – jak wyżej, ale w bardziej zaawansowanej formie.
    11. Metoda pięciu kroków wg. Z Gruntkowskiego. (uczenie dzieci uzyskiwania tego o co im chodzi w sposób aprobowany społecznie. Zachowanie trudne – to komunikat. Trzeba nauczyc dzieci innych form komunikowania)
    12. Wycofanie się z nagradzania zachowania niepoprawnego
    13. Konsekwentne nagradzanie zachowania właściwego i ignorowanie zachowań problemowych. (także: plusiki, słoneczka, kwiatuszki).
    14. Przerwanie zachowania trudnego przez wydanie polecenia.
    15. Praktyka pozytywna, korekcja, hiperkorekcja
    Zachowanie niepożądane: Uczeń rozrzuca jedzenie podczas posiłku
    Praktyka pozytywna: Ćwiczy jedzenie bez rozrzucania
    Autokorekcja: Dziecko czyści siebie i otoczenie
    Hiperkorekcja: Dziecko czyści siebie oraz swoje otoczenie, także po innych dzieciach
    16. Kary np. wygaszanie proste (nie zwaracanie uwagi na to co robi uczeń), pozbawienie przywilejów, time-out, użycie słów „Nie, nie wolno!” itp.

    #219
    jacol
    jacol
    Participant

    Jak kogoś zainteresuje mój algorytm to chętnie omówię poszczególne punkty…

    #261

    tonya
    Participant

    Ten algorytm powinni przeczytać wszyscy nauczyciele i terapeuci jako świetne źródło inspiracji, bo niestety często spotykam się z sytuacją, gdy stosują jedynie punkt 16 i dziwią się, że nie działa. Dziękuję 🙂

Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.